Tieners en jongeren

Er gaat vanalles in je hoofd om. De dingen die je meemaakt, maken het niet altijd gemakkelijker. Soms kan je terecht bij vrienden en familie. Of vind je er zelf een weg doorheen. Maar iedereen kent ook momenten dat het helemaal niet meer lukt. En daar heb je recht op. Maar iedereen heeft ook recht op goede hulp. Wij helpen je graag om de juiste hulp te vinden.

JAC

Het JAC helpt jongeren tussen 12 en 25 zoeken naar een antwoord op hun vragen en problemen. 

Problemen thuis? Op zoek naar je eigen stek? Vragen over seks? Slachtoffer van geweld of misbruik? Geldproblemen? Vragen over drugs? Of over pesten? Informatie nodig om zelfstandig te wonen? Of over je rechten en plichten? … 

Je bent er welkom met om het even welke vraag. Het JAC helpt je erdoor.

Hoe werkt het JAC?

  • Je maakt een afspraak, je belt, je mailt of je chat. Als je dat wil, kan je altijd anoniem contact opnemen.
  • Een hulpverlener geeft je meteen advies, informatie en praktische hulp. Maar luistert vooral naar je verhaal. In een aantal gesprekken komen jullie samen al een hele stap vooruit. Als je daarna nog hulp wil, is een verdere begeleiding mogelijk.
  • De hulp is altijd gratis.
  • Je kiest zelf of je geholpen wil worden en op welke manier.
  • Een JAC-hulpverlener heeft beroepsgeheim (enkel in gevaarssituaties kunnen ze hiervan afwijken).
  • Wanneer je contact met het JAC opneemt verwerken zij jouw informatie in een dossier, zodat je niet steeds je verhaal opnieuw moet vertellen. Je hebt het recht dit te weigeren. Je mag er op rekenen dat er discreet en zorgvuldig wordt omgegaan met je informatie.

Contact

Awel

Word je gepest? Maken je ouders vaak ruzie? Heb je examenstress? Ben je verliefd maar durf je het niet te vertellen? Voel je je niet goed in je vel? AWEL helpt je een antwoord zoeken op al je vragen!

In de menubalk van de AWEL-website vind je een lijst van thema's waar je een schat aan informatie en een hoop antwoorden kan terugvinden.

Op elke themapagina vind je de volgende rubrieken terug:

◾veelgestelde vragen (FAQ's)

◾de laatste forumberichten

◾links naar andere nuttige websites



Vind je het antwoord op je vraag niet terug of wil je graag je verhaal kwijt? Stuur dan een mail naar brievenbus@awel.be of bel naar het gratis/anoniem telefoonnummer 102.

Elke dag, met uitzondering van zon- en feestdagen, kan je op de AWEL-website tussen 18 uur tot 22 uur ook chatten met een medewerker.

Tele-onthaal

Heb je het moeilijk met je lief? Ruzie met je ouders? Voel je je depri, alleen, boos, verward of wat je ook bezighoudt, bij Tele-Onthaal ben je welkom met jouw probleem!

Soms wil je liever praten met iemand die jou niet persoonlijk kent en aan wie je je naam niet hoeft te zeggen. Tele-Onthaal is een telefonische en online hulpdienst voor iedereen die nood heeft aan een luisterend oor.

Wanneer het op bepaalde momenten in je leven moeilijk gaat, kan je bij de vrijwilligers van Tele-Onthaal terecht voor een gesprek.

De vrijwilligers van Tele-Onthaal  zijn 24 uur per dag telefonisch bereikbaar op het nummer 106.  Of je nu van een vaste lijn of met je gsm belt, bellen naar Tele-Onthaal verschijnt niet op de telefoonrekening.

Als je liever chat, kan je ook op vaste tijdstippen online praten. Check de juiste dagen en uren op de Tele-Onthaal-website.

Je vraag blijft onbeantwoord? Contacteer Lokale Politie Vlaamse Ardennen via het contactformulier of telefonisch via 055 33 88 88.