Home > Nieuws

RSS Nieuws

Volg ons op Facebook en Twitter!

Wil  jij ook op de hoogte blijven van de laatste nieuwtjes over onze politiezone, preventietips, resultaten van onze acties, ...? Klik op de iconen van Facebook of Twitter vermeld op deze website en neem onmiddellijk een kijkje op onze pagina's.

Klik daarna op 'vind ik leuk' (Facebook) of 'volgen' (Twitter) en ontvang onze updates!

Kwaadwillige oproepen

Indien u kwaadwillige oproepen/sms-berichten krijgt op uw gsm of op uw vast telefoontoestel en u de identiteit van de vermoedelijke dader van deze oproepen/sms-berichten wilt kennen, kunt u klacht indienen bij de ombudsdienst voor telecommunicatie.

U kunt een klacht indienen bij de ombudsdienst door het invullen van het klachtenformulier dat beschikbaar is op www.ombudsmantelecom.be  Er wordt u dan gevraagd om op dit formulier de precieze data en uren van de oproepen te noteren.

OPGELET : Alleen schriftelijke klachten worden in aanmerking genomen. Het is echter wel mogelijk om u telefonisch tot de ombudsdienst te wenden op het nummer 02/223.09.09 om optimaal op de hoogte te worden gebracht van uw rechten.

Indien de ombudsman van mening is dat de feiten aangetoond zijn, heeft hij op basis van uw binnenkomende telefoonverkeer dat door de betrokken telecomoperator wordt doorgestuurd, als enige opdracht om u de gegevens van de houder van de aansluiting mee te delen (die dus niet noodzakelijk de dader van de oproepen is, aangezien de lijn door derden kan zijn gebruikt) van waaruit de ongewenste oproepen uitgegaan zijn.

De ombudsdienst kan de vermoedelijke dader niet identificeren indien de oproepen gebeurd zijn vanuit een telefooncel, vanuit een ander land of, soms, als ze afkomstig zijn van een GSM met een vooruitbetaalde kaart.

In het kader van de bepalingen met betrekking tot de bescherming van de privésfeer, is de ombudsman niet gemachtigd om op te treden. Hij zal dus nooit contact nemen met de vermoedelijke dader van de kwaadwillige oproepen /sms-berichten.

Er wordt u ten zeerste aangeraden om u bij dit soort geschillen eveneens tot uw lokale politie te wenden.

Ritsen doe je zo!

  • Zo lang mogelijk doorrijden op de rijstrook die gaat wegvallen;
  • Op ongeveer 300 meter voor de versmalling (vaak aangegeven met een bord) je rijsnelheid aanpassen aan de snelheid van de voertuigen op de aanliggende strook;
  • Voertuigen op aanliggende strook maken vrijwillig ruimte om invoegend voertuig tussen te laten;
  • Op circa 50 meter voor de versmalling zonder afremmen en verstoringen in de ontstane ruimte invoegen, zodat invoegend voertuig en de achterligger de rit kunnen vervolgen.

Ritsen doe je met twee!

Ritsen werkt enkel als zowel de automobilisten op de wegvallende rijstrook als deze op de aanliggende rijstrook de regels respecteren. Als iedereen honderden meters te vroeg al braaf begint aan te schuiven op de aanliggende strook terwijl de rijstrook die gaat wegvallen helemaal leeg blijft of als de chauffeurs op de aanliggende strook het invoegen van andere chauffeurs blokkeren werkt ritsen niet. Nochtans, door beurtelings in te voegen aan de flessenhals zelf geraak je er eens zo snel door.

Moeten vrachtwagens ook ritsen?

Ja! De regels voor het ritsen gelden ook voor vrachtwagenchauffeurs. Ook zij moeten personenwagens laten invoegen als ze op de rechterrijstrook rijden. Vrachtwagens moeten dus ritsen én laten ritsen. Anderzijds moeten chauffeurs van personenwagens wel voldoende rekening houden met de moeilijkere zichtbaarheid door vrachtwagenchauffeurs.

Is ritsen verplicht?

Ja! Vanaf 1 maart 2014 is ritsen verplicht. (zie artikel 12bis van het KB van 1 december 1975)

Geef gauwdieven geen kans!

Gauwdieven plegen hun misdaden voornamelijk in de door het publiek veel bezochte plaatsen, zoals winkelstraten, markten of de haltes van het openbaar vervoer. Soms lopen zij rond in de winkels. Hoe vermijdt u het slachtoffer te worden van een gauwdiefstal? Hieronder vindt u enkele tips :

  • Gauwdieven maken handig gebruik van het gedrang dat bestaat bij het in- en uitstappen van bus, tram, trein of metro. Houd uw abonnement, rittenkaart of geld daarom klaar zodat u uw portefeuille niet moet bovenhalen op een moment dat u minder aandachtig bent.
  • Sommige gauwdieven maken gebruik van trucs of hulpmiddelen om een portefeuille te kunnen stelen. Veelvoorkomende praktijken zijn het besmeuren van de bovenkleding van een slachtoffer om de aandacht af te leiden en het lossnijden van de jasvoering om de portefeuille onopgemerkt te kunnen wegnemen.
  • Heel wat gauwdieven opereren niet alleen, maar hebben helpers die voor afleiding moeten zorgen of er met de buitgemaakte portefeuille vandoor gaan. Let daarom op wanneer u toevallig wordt aangelopen of wanneer er in uw omgeving blijkbaar zonder reden ineens opschudding ontstaat.
  • Persoonlijke papieren die u niet verplicht bij zich moet hebben, kan u best thuis laten. Als u bijvoorbeeld een bezoek brengt aan de kust of de Ardennen en daarbij enkel gebruik maakt van het openbaar vervoer, is het veiliger uw rijbewijs die dag uit uw portefeuille te halen.
  • Vrouwen worden relatief vaker het slachtoffer van gauwdieven dan mannen. Sluit daarom uw handtas altijd goed af en draag ze tussen arm en lichaam met de sloten naar binnen gekeerd. Of u nu wandelt, stilstaat of zit, houd uw handtas steeds in het oog en houd ze dicht tegen u aan.
  • Een portefeuille zit veiliger in een achterzak van een broek of in de binnenzak van een vest of mantel wanneer u deze zakken afsluit. Haalt u uw portefeuille boven om te betalen, laat dan de inhoud ervan zo weinig mogelijk zien aan de omstanders.
  • Bewaar uw bankkaarten, uw sleutels, en documenten waarop uw adres aangeven is, niet allemaal samen. De (pin)code van uw bankkaarten(en) kan u best uit het hoofd leren. Beperk de hoeveelheid baar geld die u bij heeft en maak zoveel mogelijk gebruik van bankkaarten, ze zijn een veilig betaalmiddel.

Als u toch het slachtoffer wordt van gauwdieven, wendt u zich dan tot het dichtstbijzijnde politiekantoor om aangifte te doen van de diefstal en om klacht neer te leggen.

Het verlies of de diefstal van uw krediet-of bankkaart kan u best zo snel mogelijk telefonisch melden bij card-stop via het nummer 070/344.344. Deze dienst is permanent bereikbaar 24u/24u en dit 7 dagen per week.

Bent u uw Belgische identiteitskaart, paspoort of verblijfstitel (model met chip) verloren of werd deze gestolen? Bel gratis 0800 2123 2123 en blokkeer uw kaart.